عمومی

وال مش چیست؟

پذیرش فناوری‌های جدید در صنعت ساختمان برای ادامه رشد و تکامل این صنعت ضروری است. مواردی چون افزایش ایمنی، افزایش بهره‌وری، کاهش زمان و هزینه‌ها همواره از دغدغه‌های اصلی این صنعت است.همچنین فناوری‌های نوین روز به روز جایگزین راهکارهای سنتی می‌شوند. طی سالیان اخیر، ورود فناوری‌های نوین به صنعت ساختمان به افزایش سرعت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها کمک شایانی کرده است. وال ‌مش از جمله فناوری‌های نوینی است که امروزه در صنعت ساختمان ایران مورد استقبال قرار گرفته و مزایای فراوانی در مقایسه با سایر روش‌های سنتی ارائه داده است. برای آشنایی بیشتر با این فناوری در این مقاله با ما همراه باشید.

وال مش چیست؟

وال مش دیوار یک راهکار نوین برای مهار لرزه ای دیوارهای غیرسازه ای در ساختمان ها است. در این راهکار، نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار قرار گرفته و یک پلاستر معدنی روی آن اجرا می­ شود. ترکیب حاصل یک کامپوزیت سیمانی توانمند ایجاد می­ کند که دیوار را در برابر لنگر حاصل از نیروی برون صفحه زلزله مستحکم می­ کند.

در واقع راهکار والمش جایگزینی برای روش سنتی وال­ پست در مهار لرزه ­ای دیوارها است.‌ این فناوری در یک دهه اخیر در کانون توجه قرار گرفته است و حجم قابل ملاحظه‌ای از پژوهش‌های علمی برای توسعه کاربردهای مختلف آن صورت پذیرفته است. بهسازی لرزه‌ای اعضای سازه‌ای برای ارتقاء مقاومت و شکل‌پذیری، تقویت باربری سازه در تغییرات کاربری و ترمیم سازه در آسیب‌های ناشی از ضربه یا خوردگی محیطی از کاربردهای اصلی این فناوری است.

یکی از کاربردهای ویژه این فناوری در مهار لرزه‌‏ای دیوارهای غیرسازه‌ای است که از مصالح معدنی متعارف ساخته می‌شود. مؤثر بودن این تکنینک در پایدارسازی دیوارهای غیر سازه‌ای به هنگام زلزله در پژوهش‌های مختلف اثبات شده است. بالاتر گفتیم که راهکار وال مش چیست، درواقع وال مش دیوار یک راهکار خلاقانه برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای است. هسته اصلی راهکار وال مش برگرفته از فناوری کامپوزیت سیمانی تسلیح شده با منسوج FRCM است که مبانی تئوریک و محاسباتی آن در ACI 549 ارائه شده است.

ویژگی‌های والمش

وال مش نیز در مقایسه با روش‌های سنتی مهار لرزه‌ای دیوارهای غیر سازه‌ای دارای برتری‌های قابل ملاحظه‌ای است. از جمله ویژگی‌های استفاده از وال مش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیوارهای مهار شده با استفاده از سیستم وال مش، انسجام و یکپارچگی مناسبی در برابر بارهای جانبی ناشی از نیروی زلزله از خود نشان می‌دهند. این انسجام مناسب در شبیه‌سازی‌های انجام شده در محیط آزمایشگاه به کمک میز لرزان نیز سنجیده شده است.
  • در راهکار وال مش نیازی به استفاده از وادارهای قائم نیست و تمام عملیات مربوط به آن‌ها از جمله ساخت و آماده‌سازی وادارها، اجرای لایه ضد زنگ، جوشکاری، نصب پلیت در بتن و … حذف می‌شود.
  • در دیوارهای مهار شده با وال مش نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.
  • سرعت اجرای وال مش در مقایسه با سایر روش‌ها بالاتراست. همچنین به دلیل حذف وادارها و میلگرد بستر، مرحله دیوارچینی نیز با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.
  • وال مش، در مقایسه با سایر روش های سنتی، موجب کاهش 30 تا 40 درصد هزینه‌ها می‌شود.
  • اجرای وال مش بسیار راحت است و یک اکیپ اجرایی نیمه‌ماهر می‌تواند وال مش را به راحتی اجرا کند.
  • در سیستم وال پست به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی مصالح دیوار و وادارها، با گذشت زمان، نازک‌کاری دچار ترک خواهد شد. در وال مش به دلیل سازگاری مناسب پلاستر سیمانی یا گچی با روسازی اجرا شده روی آن، نازک‌کاری دچار ترک نخواهد شد.
  • در محل تقاطع دیوارها نیازی به اجرای هشتی‌گیر نبوده و دیوارها به سادگی در محل تقاطع چیده می‌شوند و با کمک نوارهای وال مش با هم یکپارچه می‌گردند.
  • با توجه به این که تمام مراحل اجرای وال مش بعد از اتمام دیوارچینی انجام می‌شود، بهترین راهکار جهت مقاوم‌سازی دیوارهای از پیش اجرا شده وال مش است.
مقاله دیگر :   معرفی برخی دستگاه های آزمایشگاهی تخصصی و کاربردشان

اصلی‌ترین مراحل اجرای وال مش

مراحل اجرای وال مش به صورت فرآیندی در 4 مرحله به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا دیوارکشی به صورت متعارف و بدون نیاز به اجرای وال پست و بدون محدودیت در طول دیوار انجام می‌شود. جهت عدم مشارکت دیوار در باربری جانبی، استفاده از فوم تراکم‌پذیر (یونولیت) در محل اتصال دیوار به تیر و ستون‌ها ضروری است.
  2. نوارهای استاندارد وال مش با عرض از پیش تعیین شده و فواصل تعیین شده در نقشه‌های محاسباتی به صورت قائم روی دیوار نصب می‌شوند.
  3. یک لایه از پلاستر ویژه وال مش روی نوارها اجرا می‌گردد. بسته به لایه‌های بعدی که به عنوان روسازی دیوار قرار است اجرا شوند، می‌توان از پلاستر بر پایه سیمان یا گچ استفاده نمود.
  4. نبشی‌های منقطع در فواصل مشخص، با استفاده از چسب اپوکسی وال مش روی تیرها نصب می‌شوند.

هزینه اجرای وال مش

هزینه اجرای وال مش به عوامل مختلفی بستگی دارد. عرض نوارهای وال مش و فاصله بین آن‌ها از جمله عوامل مهم در تعیین هزینه اجرای وال مش است. شما می‌توانید با مراجعه به وبسایت وال مش در بخش برآورد هزینه وال مش، اطلاعات و نقشه‌های مربوط به پروژه مد نظرتان را ثبت نموده تا کارشناسان پس از بررسی و انجام برآورد قیمت وال مش با شما تماس بگیرند.

سخن پایانی

وال مش راهکاری نوین برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای بوده که جایگزین روش‌های سنتی مانند وال پست است. وال مش راهکاری برگرفته شده از فناوری کامپوزیت‌های سیمانی تسلیح شده با الیاف (FRCM) است. مبانی طراحی و نکات فنی مربوط به این فناوری در استاندارد ACI 549 موسسه بتن آمریکا مورد بحث قرار گرفته است. استفاده از والمش در آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ایران نیز مجاز شمرده شده است. امروزه به دلیل مزایای وال مش، استفاده از آن در حال افزایش است. از جمله این مزایا می‌توان به عملکرد کلی مناسب‌تر دیوارها، راحت بودن و سرعت بالای اجرا، کاهش هزینه‌ها و … اشاره کرد.