برگزیده

واژه و تاریخچه کردستان

واژه ی کردها به مفهوم سرزمینی است که کردها درآن اکثریت قریب به اتفاق مردمش را تشکیل می دهند و شمارشان از شمار هر یک از اقلیتهای موجود در آن افزونتر است این سرزمین به طور عمده آمیزه ای است از کوههای که دره ها را در بر گرفته اند و به سوی تپه ها و دشتها سرازیر شده اند .

 

سرزمین کردان کوهستانی است که بعضی کشاورزندو در جلگه ها اقامت گزیده اند و شهر های را به وجود آورد? اند که برخی از آنها یادگار عهد باستانند که امروز میان پنج کشور ایران ،عراق ، ترکیه و سوریه و ارمنستان تقسیم شده اند .

 

هنگامی که آریایها مجبور به مسافرت شدند مادها که نیرومندترین شاخه ی آنها بودند در میان کوههای زاکرس شرقی و غربی و در شرق دریاچه ی ارومیه در حدود قرن دهم و نهم قبل از میلاد با تسلط بر اقوام بومی این منطقه سکونت گزیدند و با اقوام بومی اختلاط نمودند که بعدها با تشکیل حکومت مادها همگی با یک نظام استقرار پیدانمودند .

 

همچنین خواننده های مشهوری با زبان کردی آهنگ شاد کردی ، آهنگ غمگین کردی اجرا کردن و از سراسر ایران طرفداران بسیاری جمع کردند

 

آنچه که مورد تأیید و تصویب اکثر مورخین و محققین می باشد این است که کردها آریای نژاد و از تبار مادها هستند

 

در گذشته بین قوم کرد رسم بر این بود که هر دختری با پسری از طایفه خود ازدواج کند. این رسم امروزه از بین رفته است و هر دختر کرد می‌تواند با کسی که می‌خواهد ازدواج کند. در بین کردها رسوم خاصی برای عروسی وجود داشته که بسیاری از آن‌ها هنوز پابرجا مانده‌اند. رسومی چون خوازمنی، تعیین شیروای، دزورانی و پاخسو نمونه‌هایی از این رسم‌ها هستند.

مقاله دیگر :   گن لاغری مردانه

 

 

مراسم عروسی در بین قوم کرد

خوازمنی در معنی خواستگاری است. در این مراسم فقط بانوان حضور دارند. مادر یا خواهر پسر به خواستگاری دختری می‌روند که قرار است عروس آن‌ها شود و در این مراسم با دختر و مادر او دیدار می‌کنند. این مراسم زنانه است و هیچ مردی در آن حضور ندارد. بعد از پایان مراسم خوازمنی، اگر خانواده دختر جواب مثبت دادند، جلسه دیگری با حضور بزرگان خانواده‌ها تشکیل و شیروای یا شیربها و مهریه تعیین می‌شود. مراسم دزورانی همان مراسم نامزدی است که بعد از تعیین شیربها و قباله برپا می‌شود و در آن دو زوج به نامزدی هم در می‌آیند. در این مراسم، از طرف پسر به دختر یک دست لباس و طلا هدیه داده می‌شود. و در جشن آهنگ آهنگ های شاد عروسی اجرا میکنن و رقص های محلی رو انجام میدن…