رژیم روزه داری متناوب

روزه غذایی لاغری متناوب

پدیده ایی موسوم به روزه ی متناوب معمولا در گروه محبوب ترین گرایشات در زمینه ی سلامتی و تندرستی است.

این پدیده شامل چرخه ایی متناوب از روزه داری و خوردنه.

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ خیلی از تحقیقات مربوط به اون هستش که روزه ی متناوب منتهی به کاهش وزن، بهبود کارکرد سوخت و ساز، پیشگیری از بعضی از مریضی ها و شاید طول عمر بیشتر می شه.

در این مقاله به توصیف روزه ی متناوب و اهمیت اون پرداخته می شه.

روزه ی متناوب چیه؟

روزه ی متناوب، الگوی خوردن با معطلی ایی در خوردن و روزه داریست.

در این نوع روزه بحثی درباره ی نوع مواد غذایی که می توان خورد، به میان نمی آید بلکه موضوع درباره ی زمان خوردن مواد غذاییست.

شکل های جور واجور مختلفی از روزه های متناوب هست، که روز یا هفته رو بین خوردن و یا روزه داری تقسیم می کنه.

بیشتر مردم معمولا، شب هنگام که در خواب به سر می برند، روزه هستن. روزه ی متناوب بر همین منوال، یعی ادامه ی روزه داری شب هنگامه، اما کمی طولانی تر.

بدین منظور می توان از وعده ی صبحونه صرف نظر کرد، اولین وعده ی غذایی رو در نیمروز میل کرد و آخرین وعده رو ساعت ۸ شب صرف کرد.

اینجوری اصطلاحا ۱۶ ساعت از روز رو روزه بوده و دریچه ی خوردن خود رو به ۸ ساعت محدود کرده اید. این نمونه از روزه ی متناوب در گروه محبوب ترین نمونه های روزه داری جای داره و به روش ۱۶/۸ موسوم می باشه.

علی الرغم چیزی که تصور می کنین، پیروی از روزه ی متناوب به درستی آسونه. به گزارش بیشتر آدمایی که روزه داری متناوب رو تجربه کرده اید، در طول مدت روزه داری نه فقط احساس بهتری داشته ان، بلکه از انرژی بالاتری هم بهره مند بوده ان.

احساس گرسنگی معمولا مسئله ی خیلی حادی نیس، هرچند در اول کمی مشکل ساز می شه اما به مرور بدن به نخوردن عادت می کنه.

در طول روزه داری خوردن هیچ ماده ی غذایی جایز نیس اما نوشیدن آب، قهوه، چای و دیگه نوشیدنی های غیر الکلی بلا مانعه.

در بعضی از شکل های جور واجور روزه ی متناوب، خوردن مقدار کمی غذای کم کالری در طول مدت روزه داری مجازه.

هم اینکه مصرف مکمل ها در طول روزه داری بیشتر بلا مانعه چون بدون کالری هستن.

به چه دلیل روزه بگیریم؟

در واقع هزاران ساله که بشر روزه می گیرد.

بعضی وقتا روزه داری به دلیل نبود وجود هر گونه مواد غذاییِ در دسترس، به بشر تحمیل می شد.

در موارد دیگه هم به دلایل مذهبی افراد روزه می گیرند. در مذاهب جور واجور از جمله اسلام، مسیحیت و بودائیسم احکامی مبنی بر روزه داری هست.

بشر و دیگه حیوانات هم بیشتر در مواقع مریضی به روزه ی متناوب روی می بیارن.

چیزی که مسلمه، روزه داری ابدا برخلاف طبیعت بشر نیس، بدن ما به طور کامل از عهده ی نخوردن در فواصل وقتی بر میاد و از لوازم لازم جهت کنترل و تسلط بر حس گرسنگی برخورداره.

وقتی که چیزی نمی خوریم تموم فرایندهای بدن دچار تغییر می شه تا در مواقع گرسنگی شدید و قحطی غذا بر سختی ها فائق شه. فائق شدن بر گرسنگی و قحطی به کمک فرایندهای اصلاحی از طرف هورمون ها، ژن ها و سلول های مهم صورت می پذیرد.

در بین روزه داری، علاوه بر اینکه شاخص قند خون و اندازه ترشح انسولین تا حد زیادی کاهش می یابد، موجب افزایش ترشح هورمون رشد در آدم می شه.

بعضی آدما به روزه ی متناوب روی می بیارن تا وزن خود رو کم کنن، چون این روزه روشی ساده و البته موثر در محدود کردن کالری های مصرفی و سوزوندن چربی هاست.

یه سری های دیگه هم از فواید این روزه در جهت افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش عوامل خطرزا و بهبود سلامت بهره می جویند.

دلایلی مربوط به اینکه روزه ی متناوب موجب افزایش طول عمر می شه، هست. تحقیقات انجام شده روی جانوران نشون می دهد که روزه داری متناوب هم در افزایش طول عمر و هم در کاهش جذب کالری موثره .

بعضی تحقیقات هم نشون دهنده اون هستش که روزه ی متناوب از دچار شدن به بعضی مریضی ها از جمله مریضی های قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان، فراموشی و دیگه مریضی ها جلوگیری می کنه.

بعضی افراد هم به سهولت روزه ی متناوب علاقمندند.

روزه ی متناوب علاوه بر اینکه زندگی رو براتون آسون می کنه، وضع سلامتتون رو هم بهبود می بخشه. از اونجایی که وعده های کم تری میل می کنین، برنامه ریزی کم تری واسه طبخ غذا کرده و زندگی راحت تری دارید.

وعده های کم تر منهای آماده سازی و تمیزکاری مساویست با صرفه جویی در زمان. اونم به مقدار زیاد.

شکل های جور واجور روزه متناوب

روزه ی متناوب در چندین سال گذشته بسیار رواج یافته و شکل های جور واجور بسیار متنوعی از اون به چشم می خورد.

اینجا به عادی ترین روش ها اشاره می کنیم:

روش ی ۱۶/۸: روزه داری به مدت ۱۶ساعت در روز، مثلا، فقط بین ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب می توان غذا خورد.

خوردن، روزه، خوردن: یه بار یا دوبار در هفته، بین شام امشب تا شام روز بعد هیچ چیز خورده نشه.

رژیم ۵:۲: دو روز در هفته فقط بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری غذا میل شه.

و شکل های جور واجور دیگری از این روزه هم هست.

من به شخصه از طرفداران روزه ی متناوب هستم، چون به اعتقاده من پیروی از اون بسیار ساده و سهله.

در واقع، این روزا بیشتر از قبل در تلاشم تا از مواد غذایی طبیعی استفاده کنم. معمولا تا صبح خیلی احساس گرسنه نمی کنم پس مجبور نمی شوم تا ساعت ۱ بعدظهر غذا بخورم.

پس آخرین وعده ی غذایی رو بین ساعت ۶ تا ۹ شب می خورم و در نتیجه بین ۱۶ تا ۱۹ ساعت در روز، روزه هستم.

تا وقتی که غذاهای سالم مصرف می کنین، دریچه ی غذایی خود رو محدود می کنین و بعضی وقتا روز می گیرید، می تونید از امتیازات فوق العاده حیرت انگیز اون ها بهره مند شید.

روزه ی متناوب علاوه بر کاهش چربی ها و بهبود کارکرد سوخت و ساز بدن، زندگی رو هم براتون ساده تر می کنه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

رژیم غذایی رژیم لاغری مجله سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *