عمومی

چرا باید به صورت روزانه از ضدآفتاب استفاده کنیم؟

 

ضد آفتاب چیست؟ضد آفتاب (Sunscreen) یک محصول که بر روی پوست استفاده می‌شود تا آن را در مقابل اشعه مضر خورشید محافظت کند. وظیفه ضد آفتاب، جلوگیری از ورود اشعه مضر UVA و UVB به پوست است. این اشعه‌ها می‌توانند باعث خسارت‌هایی مانند سوختگی، قرمزی، تیرگی و پیری زودرس پوست شوند و حتی ریسک ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.ضد آفتاب‌ها معمولاً شامل ترکیبات محافظتی مانند فیلترها و یا عوامل جذب کننده مانند اکسید روی یا تیتانیوم دی‌اکسید هستند. این ترکیبات تشعشعات خورشید را جذب یا پراکنده می‌کنند و از مستقیم شدن آنها به پوست جلوگیری می‌کنند.

 

مصرف منظم ضد آفتاب بسیار مهم است و در هر فصل و در هر شرایط آب و هوایی توصیه می‌شود. علاوه بر استفاده از ضد آفتاب، اقداماتی مانند پوشیدن لباس‌های محافظ، استفاده از عینک آفتابی و جلوگیری از آفتاب‌گرفتگی در ساعات پراشعه و در سایه نگه داشتن نیز توصیه می‌شودکاربرد ضد آفتاب چیستکاربرد ضد آفتاب عمدتاً برای حفاظت از پوست در مقابل اشعه زیان‌بار خورشید است. البته برای خرید ضد آفتاب میتوانید این مطلب معرفی 7 کرم ضدآفتاب برتر در بازار ایران را مطالعه و ضدآفتاب های برتر بازار آشنا شوید همچنین شامل اشعه UVA و UVB می‌شود.

کاربردهای اصلی ضدآفتاب عبارتند از:

  1. محافظت از پوست در برابر سوختگی: استفاده از ضد آفتاب به رسمیت می‌شنوند به شدت خورشید، که باعث سوختگی پوست می‌شود. ضد آفتاب با جذب و انعکاس اشعه UVB می‌تواند از سوختگی جلوگیری کند و پوست را محافظت کند.
  2. کاهش خطر سرطان پوست: بالا بردن میزان تابش خورشید می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست منجر شود. ضد آفتاب به عنوان یک روش پیشگیری از سرطان پوست استفاده می‌شود.
  3. کنترل پیری زودرس: اشعه‌های خورشید باعث شکستن الاستین و کلاژن در پوست می‌شوند، که باعث چروک‌ها و علائم پیری زودرس می‌شوند. با استفاده منظم از ضد آفتاب، می‌توانید کمک کنید تا کاهش دهید این علائم و حفظ پوست جوان و سالم.استفاده منظم و صحیح از ضد آفتاب می‌تواند به مراتب به حفاظت از پوستتان در برابر آسیب‌های خورشید کمک کندبیشتر بخوانید: معرفی بهترین برندهای رژ گونه بازار

چرا باید روزانه از ضد آفتاب استفاده کرد؟
در حالی که همه ما با مضرات آفتاب برای پوست آشنا هستیم، تعداد کمی از افراد به ضرورت استفاده از ضد آفتاب به صورت روزانه توجه می‌کنند. کرم ضد آفتاب در واقع قوی‌ترین محصول مراقبت از پوستی است که در فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی یافت می شود که می‌توانید در مجموعه مراقبت از پوست خود داشته باشید و استفاده از کرم ضد آفتاب را هر روز به بهترین کاری که می‌توانید برای مراقبت و محافظت از پوست خود انجام دهید تبدیل می‌کند.بیشتر بخوانید : مهم ترین محصولات آرایشی و مراقبت از مو چیست؟با گذشت زمان، آسیب‌های ناشی از نور خورشید می‌تواند تاثیراتی منفی بر روی زیبایی پوست بگذارد. اشعه ماوراء بنفش (UV) به پوست و بافت همبند زیرین آن آسیب می‌رساند و منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط می‌شود. اثرات قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و آسیب خورشید تجمعی هستند و میزان کامل آسیب بلافاصله آشکار نمی شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد و این یک اتفاق بسیار رایج می‌باشد.هر گونه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند منجر به آسیب به پوست شود و انواع مختلف اشعه ماوراء بنفش انواع مختلفی از آسیب را در پی دارد. از آفتاب سوختگی آشکار ناشی از نور UVB گرفته تا آسیب عمیق نافذ ناشی از نور UVA، باید تمام تلاش خود را برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید انجام دهید. متأسفانه، بسیاری از مردم فکر می‌کنند که فقط در روزهای گرم و سوزان از کرم ضد آفتاب استفاده کنند، یا اگر قرار است تمام روز بیرون از خانه باشند.

مقاله دیگر :   کرم پوشاننده و ضد چروک رنگی دور چشم

 

در واقع، ضد آفتاب باید هر روز استفاده شود، حتی اگر هوا ابری باشد یا بیشتر روز را در داخل خانه سپری کنید. اشعه ماوراء بنفش نه تنها در روزهای گرم تابستان وجود دارد، بلکه در زمان خنک بودن هوا یا وجود پوشش ابری نیز وجود دارد و می‌تواند به پوست آسیب برساند. این امر به ویژه در مورد افرادی که رنگ پوست روشن‌تری دارند، بیشتر است، زیرا رنگدانه محافظ که ملانین نامیده می‌شوند، در پوست آن‌ها کمتر است. با این حال، افراد با هر رنگ پوستی ممکن است به سرطان پوست مبتلا شوند و باید برای محافظت مناسب در برابر آفتاب، از ضد آفتاب به صورت روزانه استفاده کنند.در کنار استفاده ازعینک، کلاه و پوشاندن پوست با لباس، کرم ضد آفتاب نیز یکی از موثرترین راه‌ها برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید می‌باشد. میزان سطح UV و زمان اوج تابش خورشید اغلب در پیش بینی‌های آب و هوای منطقه گنجانده شده است و باید به عنوان راهنما برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید استفاده شود.

 

با این حال، حتی زمانی که شاخص UV “متوسط” در نظر گرفته شود استفاده از کرم ضد آفتاب همچنان ضروری است. شاخص UV را نمی‌توان با دما اندازه گیری کرد، زیرا اشعه ماوراء بنفش در زمستان هم وجود دارد، بنابراین نباید تنها در ماه‌های گرم‌تر در نظر گرفته شود. برای محافظت همه جانبه از پوست، مهم است که از صورت و بدن خود با استفاده از کرم ضد آفتاب‌هایی با طیف وسیع که برای محافظت در برابر اشعه‌های UVA و UVB فرموله شده‌اند محافظت کنید.UVB به ویژه در مورد خطر ابتلا به سرطان پوست مضر است.

 

UVB باعث آسیب مستقیم به سلول‌های پوست (آفتاب سوختگی) می‌شود و منجر به آسیب بیشتر DNA می شود. در ادامه این سلول‌ها ممکن است غیرطبیعی باقی بمانند و سرطانی شوند.اشعه UVA همچنین می‌تواند با تضعیف سیستم ایمنی پوست به ایجاد سرطان پوست کمک کند. UVA مانند UVB پوست را نمی‌سوزاند، به این معنی که اگرچه آسیبی رخ می‌دهد، اما ممکن است از آن آگاه نباشیم. تأثیر کامل آسیب نیز ممکن است فوراً قابل مشاهده نباشد و تاثیرات برخی از آسیب های خورشید سال ها بعد ظاهر می‌شود.

در نتیجه:

در دنیا امروز خانم ها آر ایش صورت خود بیش از بیش توجه دارند، اما باید توجه داشته باشید که در استفاده از لوازم آرایشی باید دقت کافی داشته باشند تا از برندهای معتبر استفاده کنند تا دچار مشکلات گوناگونی در قبال لوازم آرایش بی کیفیت نشوند.