برگزیده

گفتاردرمانی و کاردرمانی در تهرانسر

اختلالات روانی گفتار، موضوعات بحث برانگیزی است که با وجود سالهای متمادی پژوهش هنوز از دیدگاه بسیاری از آسیب شناسان گفتار و زبان از پیچیده ترین اختلالات می باشد و آن را به عنوان اختلالی چند بعدی مطرح می نمایند.

این اختلال منحصر به یک فرهنگ، زبان و یاگویش خاصی  نیست و به طور کل طبق آمار و ارقام مختلف، یک درصد از جمعیت جهان لکنت می کنند. میزان بروز این اختلال در کودکی چند برابر شیوع آن در بزرگسالی است. برخی مطالعات در سال 2002 میزان شیوع لکنت در فاصله سنی 18-5 سال را %9/0 درصد محاسبه نمودند.

لکنت از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد به طوریکه کیفیت آن در کودکان و بزرگسالان تفاوت های زیادی پیدا می کنند و به تدریج که کودک بزرگ تر می شود احتمال تداوم آن نیز  بیشتر می شود. زمانی که لکنت به صورت مزمن در آید تاًثیر منفی بر رشد عاطفی – اجتماعی می گذارد.

برخی هنگام لکنت شدید دچار اضطراب شده و ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران مشکل پیدا کنند. این عوامل ضرورت انجام مداخله مؤثر را برجسته تر و مهم تر می نماید.

مرکز توانبخشی طراوت با مکانی مناسب و تجهیزات کامل و دارا بودن مجوز از سازمان‌ نظام پزشکی جزو یکی از بهترین و به روزترین کلینیک های گفتاردرمانی، کاردرمانی و ارتوپد فنی در غرب تهران است که با هدف ارتقای سطح آموزش و توانبخشی و بهره مند شدن افراد نیازمند توانبخشی در سال ۱۳۹۷ تاسیس شده است. ما با بهره گیری از بهترین و مجرب ترین درمانگران حوزه توانبخشی آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم می باشیم.
فعالیت های این مرکز شامل گفتاردرمانی،کاردرمانی، ارتوپد فنی و نوروفیدبک و تی دی سی اس و بیوفیدبک است. درطراوت ارزیابی تشخیص و درمان اختلالات انجام می گیرد. لازم به ذکر است ارائه خدمات در منزل نیز توسط متخصصان مربوطه ارائه می گردد.

کاردرمانی

عبارت است از استفاده درمانی از کارها و فعالیت‌های روزمره زندگی برای افراد و گروه‌ها با هدف تسهیل مشارکت آن‌ها در نقش‌های زندگی و موقعیت‌های منزل، مدرسه، محیط کار و اجتماع.

طبق تعریف انجمن کاردرمانی آمریکا در سال ۱۹۸۱؛ کاردرمانی علم استفاده از فعالیت‌های هدفمند در افراد مبتلا به بیماری‌ها یا ضایعات جسمی، اختلال در عملکردهای روانی_اجتماعی، ناتوانی‌های رشدی، اختلالات یادگیری و سالمندان؛ به منظور پیشگیری از ناتوانی، حفظ حداکثر استقلال و کسب سلامتی است.

 گفتار درمانی در درمان مشکلات خواندن و نوشتن:

خواندن و نوشتن از جمله مشکلات مرتبط با گفتار درمانی می باشد. گفتار درمانی با ارائه خدمات توانبخشی، به بهبود مهارت های خواندنی کودک کمک می‌کند. کودک ممکن است طرحواره های ذهنی مناسبی نداشته باشد. همچنین ممکن است کودک در کدگذاری کلمات در خواندن مشکل داشته باشد. همین امر روی نوشتن کودک نیز تاثیر می‌گذارد.

مقاله دیگر :   قیمت بوتاکس

در درمان مشکلات خواندن و نوشتن  در نظر میگیرند که ممکن است کودک متن را به طور کامل بخواند اما در واقع نداند که چه چیزی می خواند. یعنی مغز کودک در درک و پردازش متنی که میخواند مشکل دارد. پس در اینجا اهمیت گفتار درمانی مشخص میشود. گفتار درمانگر با کمک به شکل گیری طرحواره های درست، به بهبود مهارت خواندن و نوشتن کودک کمک می کند. گفتار درمانگر با بازی درمانی و انجام فعالیت‌ها حین جلسات، به تقویت حافظه کودک نیز کمک می کند. بدین ترتیب یادگیری کودک نیز افزایش می‌یابد.

درمان مشکلات خواندن و نوشتن ؛حافظه و کاربرد آن

در حافظه اطلاعات به دست آمده در طی فرآیند یادگیری ذخیره می شود و امکان دوباره بازخوانی اطلاعات وجود دارد.  بخشی در مغز وجود دارد به نام هیپوکامپ که جایگاه حافظۀ کوتاه مدت و حافظۀ فعال یا کاری است و  نقش اساسی در حفظ اطلاعات جهت تثبیت و سپس منتقل کردن اطلاعات از حافظۀ کوتاه به حافظۀ دائمی دارد. با توجه به نیاز مبرم انسان به حافظه جهت انجام کارهای روزانه و تحصیل و همچنین پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و  نقش حافظه جهت استفاده از این امکانات تقویت حافظه کوتاه مدت امری ضروری است. این موارد توسط نوروفیدبک در حافظه در تهرانسر انجام می پذیرد.

یکی از موضوعات مهم جهت تقویت حافظه، جلوگیری از فراموش کردن مداوم اطلاعات و به دنبال آن آلزایمر است. تحقیقات اثبات کرده است لازمه جلوگیری از فراموشی و به دنبال آن آلزایمر و همچنین بهبود مهارت های حافظه، فعالیت های بیشتر مغز است یا به طورعامیانه باید مغز را درگیر کرد و از مغز کار کشید. یکی از روش های موثر جهت جلوگیری از ضعف حافظه و تقویت حافظه روش نوروفیدبک در حافظه است.

گفتاردرمانی و کاردرمانی در تهرانسر

کار درمانی ذهنی به کودکانی که به دلیل اختلالات مختلف، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند کمک می کند تا حداکثر توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به حداقل برسانند.آموزش کاردرمانگر نیازمند رویکردهای کلی و مناسب برای کار در محیط های بهداشت روان است.