عمومی

درمان اختلال شناختی خفیف

در مورد اختلال شناختی خفیف

خانواده در حال خندان و دور یک زن مسن تر که یک توله سگ اسپانیل را در آغوش گرفته است جمع شده اند. اختلال شناختی خفیف باعث تغییرات شناختی می شود که به اندازه کافی جدی است که توسط فرد آسیب دیده و توسط اعضای خانواده و دوستان متوجه شود، اما بر توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزمره تأثیر نمی گذارد. .

MCI می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود و افرادی که با MCI زندگی می کنند ممکن است به زوال عقل مبتلا شوند. دیگران نخواهند کرد. برای بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی، MCI می‌تواند مرحله اولیه بیماری از جمله برای آلزایمر باشد، اگر تغییرات مشخصه در مغز وجود داشته باشد.

در برخی از افراد، MCI به شناخت طبیعی باز می گردد یا ثابت می ماند. در موارد دیگر، مانند زمانی که یک دارو باعث اختلال شناختی می شود، MCI به اشتباه تشخیص داده می شود. مهم است که افرادی که تغییرات شناختی را تجربه می کنند در اسرع وقت برای تشخیص و درمان احتمالی کمک بگیرند.

درمان دارویی برای MCI

در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که برای درمان MCI تایید شده باشد، برخلاف زوال عقل.

در ابتدا این امید وجود داشت که داروهای آلزایمر دونپزیل (به عنوان مثال آریسپت)، ریواستیگمین (مثلاً اکسلون) و گالانتامین (مثلاً رمینیل) به علائم MCI کمک کنند یا پیشرفت آن به زوال عقل را کاهش دهند. با این حال، آزمایش های زیادی بر روی این داروها انجام شده است و هیچ فایده واضحی برای بیماران نشان نداده است.

با این وجود، افراد مبتلا به MCI کارهای زیادی می توانند انجام دهند تا به کاهش شانس ابتلا به زوال عقل کمک کنند. اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت کنترل نشده یا سکته مغزی داشته باشد، احتمال پیشرفت MCI به زوال عقل بیشتر است. بنابراین، درمان MCI اغلب شامل دارو برای هر گونه بیماری قلبی که فرد ممکن است داشته باشد، یا قرص هایی برای کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از لخته شدن خون یا کاهش کلسترول است. اگر افسردگی تشخیص داده شود، این نیز با دارو، گفتار درمانی یا هر دو درمان می شود.

مقاله دیگر :   معرفی تجهیزات و شیشه آلات آزمایشگاهی و کاربرد شان

راه های دیگر برای کاهش خطر زوال عقل

همچنین فرد مبتلا به MCI تشویق خواهد شد تا با اتخاذ یک سبک زندگی سالم، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. افرادی که سیگار می کشند باید سعی کنند سیگار را ترک کنند و افرادی که الکل مصرف می کنند باید سطح توصیه شده را حفظ کنند. به نظر می رسد ورزش منظم بدنی نیز خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد. خوردن یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب نیز ممکن است کمک کند. از پزشک عمومی یا تیم مراقبت اولیه در مورد همه این موارد راهنمایی بخواهید.

اکیداً توصیه می شود که فردی که دارای MCI است فعال باشد، هم از نظر ذهنی (مثلاً با انجام پازل یا خواندن) و هم از نظر اجتماعی (مثلاً با دیدن دوستان).

شواهد اخیر نشان می دهد که یک برنامه ترکیبی از رویکردها، به جای هر رویکرد به تنهایی، می تواند به بهبود یا حفظ توانایی های ذهنی در افراد مبتلا به MCI کمک کند. این رویکردها شامل درمان پزشکی برای عوامل خطر عروقی (بیماری قلبی، دیابت یا فشار خون بالا)، فعالیت بدنی، یادگیری استراتژی‌ها برای بهبود حافظه و تفکر، و دریافت و پیروی از توصیه‌های مربوط به حافظه، سلامت و رژیم غذایی است.

در برخی مناطق، افراد مبتلا به MCI اکنون به طور معمول برای جلسات منظم – که گاهی اوقات “گروه های محافظت از حافظه” نامیده می شوند – ارجاع داده می شوند تا از آنها در این تغییرات حمایت کنند.