مطالب عمومی سری اول

نگاهی به مرگبارترین تیراندازی های تاریخ آمریکا که به کشته شدن ده ها نفر انجامید

وقتی صحبت از کشتار همگانی با اسلحه آتشین به میان میاد، اولین کشوری که تو ذهن تقریبا همه مردم دنیا تداعی می شه، آمریکاست. این کشور پهناور رکورددار تیراندازی‌ های مرگبار در دنیا بشمار میره.

در بین سالای ۱۹۶۶ تا سال ۲۰۱۲، آمریکا ۹۰ مورد تیراندازی مرگبار داشته.
عبارت تیراندازی مرگبار فقط در مواردی به کار میره که در نتیجه این حمله، دست‌کم ۴ تن کشته شن و کشتار اعضای یه خونواده یا گروهی مشخص رو شامل نمی شه.

بد نیس اشاره کنیم که در آمریکا فقط در سال گذشته میلادی ۳۷۲ مورد تیراندازی انجام شده که در اون مهاجم به گروهی از مردم حمله کرده و تعداد زیادی رو کشته و زخمی کرده.

بخاطر این از شما دعوت می کنیم تا با بیشتر از ۱۵ تیراندازی مرگبار در آمریکا در بین سالای ۱۹۴۹ تا حالا آشنا شید.

۴۹ کشته – ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶

عمر صدیقی متین، مهاجم ۲۹ ساله در حمله به کلوپ شبونه همجنسگرایان در شهر اورلاندوی ایالت فلوریدا یکی از مرگبارترین تیراندازیا در تاریخ معاصر آمریکا رو رقم زد. در این حمله، دست‌کم ۴۹ نفر کشته و بیشتر از ۵۰ نفر زخمی شدن. متین، پس از کشتن تعدادی از حاضران در محل، ده ها نفر رو گروگان گرفت. نیروهای خاص پلیس هم واسه پایان بخشیدن به گروگان‌گیری وارد عمل شده و مهاجم رو کشتند.

 

۳۲ کشته – ۱۶ آوریل ۲۰۰۷

 

سونگ هوی چو، دانشجوی ۲۳  ساله دانشگاه ویرجینیا‌تِک به ترتیب ۲۷ دانشجو و ۵ کارمند دانشگاه رو در محوطه و ساختمون این مجموعه آموزشی به ضرب گلوله کشت. در آخر هم مبادرت به خودکشی کرد.

جالبه بدونین ۱۷ نفر در این حادثه زخمی شدن.

۲۷ کشته – ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲

یه مهاجم ۲۰ ساله به نام آدام لانزای با حمله به دبستان سندی‌هوک در نیوتاون در ایالت کانتیکات ۲۶ نفر رو کشت. ۲۰ نفر از قربانیان، کودکان ۶ و ۷ ساله بوده و بقیه از کارکنان مدرسه بودن. ایشون قبل از مبادرت به خودکشی، مادر خودشو هم به ضرب گلوله به قتل رساند.

پس از بررسیا، پلیس اعلام کرد که لانزا دچار مشکلات شدید روانی بوده.

۲۳ کشته – ۱۶ اکتبر ۱۹۹۱

جورج هنارد ۳۵ ساله با خودروی خود وارد کافه‌ای در کیلین تگزاس شده و ۲۳ نفر رو به رگبار بست. در این حادثه، ۲۷ نفر دیگه هم زخمی شدن. در آخر هم خودکشی کرد.

۲۱ کشته – ۱۸ جولای ۱۹۸۴

در سن ییسدروی ایالت کالیفرنیا، جیمز هوبرتی ۴۱ ساله با یه اسلحه یوزی لوله بلند، یه قبضه شاتگان و هفت تیر،  ۲۱ بزرگسال و کودک که از مشتریان و کارکنان رستوران مک‌دونالد در این منطقه بودن رو به ضرب گلوله کشت. ایشون نگهبان قبلی این رستوران بود که از کارش اخراج شده بود. یه ساعت پس از شروع حمله، نیروهای پلیس جیمز هوبرتی رو کشتند.

 

۱۸ کشته – ۱ اوت ۱۹۶۶

 

در آستین تگزاس، چارلز جوزف ویتمن، تفنگدار قبلی آمریکایی از بالای برج دانشگاه تگزاس، ۱۶ نفر رو کشته و ۳۰ نفر رو زخمی کرد.
ایشون هم اینکه قبل از این حمله، مادر و همسرش رو هم به ضرب گلوله کشته بود. در آخر، به وسیله ماموران پلیس به اسمای رامیرو مارتینز و هوستون مک‌کوی کشته شد.

۱۴ کشته – ۲ دسامبر ۲۰۱۵

یه زوج به اسمای سید رضوان فاروق و همسرش تشفین مالک با تیراندازی تو یه مراسم ۱۴ نفر رو در مجتمع بهزیستی سن‌برناردینوی کالیفرنیا کشتند. به گفته دولت آمریکا این حمله تروریستی بوده و هر دو مهاجم هم به دست پلیس کشته شدن.

 

۱۴ کشته – ۲۰ اوت ۱۹۸۶

 

در شهر ادوموندو واقع در ایالت کالیفرنیا، یه پستچی پاره‌وقت به نام پاتریک هنری شریل با سه قبضه اسلحه کمری ۱۴ تن از کارمندان اداره پست منطقه رو کشت و در آخر با شلیک گلوله به سرش خودکشی کرد.

۱۳ کشته – ۵ نوامبر ۲۰۰۹

نضال مالک حسن ۳۹ ساله، ۱۳ نفر رو در پایگاه نظامی فورت‌هود در ایالت تگزاس کشت و حدود ۳۰ نفر دیگه رو زخمی کرد.
ایشون که سرگرد ارتش آمریکا و روان‌دکتر هم هست،  به اعدام محکوم شده.

۱۳ کشته – ۳ آوریل ۲۰۰۹

در بینگامتون نیویورک، جیورلی ونگ در مرکز مهاجرت این منطقه، با اسلحه ۱۳ تن رو کشته و ۴ نفر رو زخمی کرد.

در آخر هم خودکشی کرد.

۱۳ کشته – ۲۰ آوریل ۱۹۹۹

در شهر لیتلتون ایالت کلورادو اریک هریس ۱۸ ساله و دیلان کلبولد ۱۷ ساله در حمله به دبیرستان کلمباین ۱۲ دانش آموز و یه معلم رو به ضرب گلوله کشتند. هر دو مهاجم خود رو در کتابخونه مدرسه کشتند. جالبه بدونین که بیشتر از ۲۰ نفر هم در این تیراندازی زخمی شدن.

مقاله دیگر :   موزه مقدم ، موزه ای از جنس عشق و دانش

۱۳ کشته – ۱۸ فوریه ۱۹۸۳

سه مرد وارد کلوب قماربازی در سیاتل شده، ۱۴ مسئول رو ربوده و با چکوندن ماشه بر سر اونا، ۱۳ نفرشون رو به قتل رساندند. دو تن از این مردها، کوان فای و بنجامین ان‌جی  در سال ۱۹۸۳ به آدم‌کشی محکوم شدن و زندگی خود رو در زندان می گذرونن. مرد سوم، وای چیو تونی ان‌جی، پس از چند سال فرار به کانادا، دستگیر و به سرقت درجه یه و حمله مسلحانه درجه دو محکوم و در سال ۲۰۱۴ میلادی به هنگ کنگ دیپورت شد.

 

۱۳ کشته – ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۲

 

در کامدن نیوجرسی، یه مهاجم ۲۸ ساله موسوم به هوارد اونراه، سرباز قبلی جنگ جهانی دوم، در حال پیاده روی در خیابون سی و دوم کامدن، ۱۳ نفر رو به ضرب گلوله کشت. پزشکان اعلام کردن که ایشون از بیماریای روانی شدیدی رنج می بره و بخاطر این در بیمارستان روانی بستری شد.

ایشون در سن ۸۸ سالگی در بیمارستان مرد.

۱۲ کشته – ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۳

مهاجمی به نام آرون آلکسیس، ۳۴ ساله با شلیک به حیاط نیروی دریایی واشنگتن ۱۲ نفر رو کشت.

۱۲ کشته – ۲۰ جولای ۲۰۱۲

در نمایش فیلم بتمن در آرورا در کلرادو، ۱۲ نفر کشته و ۵۸ نفر زخمی شدن. جیمز ای هلمز ۲۴ ساله که از سر تا پا لباس رزمی به تن کرده بود، با تفنگ AR-15، یه شاتگان ۱۲ درجه و دست‌کم یه اسلحه کمری با کالیبر ۴۰ حاضرین رو به گلوله بست. ایشون به حبس ابد بدون شرط محکوم شد.

۱۲ کشته – ۲۹ جولای ۱۹۹۹

در آتلانتا، یه مرد ۴۴ ساله به نام مارک بارتون همسر و بچه هاش رو در خونه کشت و بعد با شلیک به خونهای مجاور، ۹ نفر دیگه رو هم کشته و ۱۲ نفر رو زخمی کرد.

در آخر هم خودکشی کرد.

 

۱۰ کشته – ۱۰ مارس ۲۰۰۹

 

در آلاباما، مایکل مک‌لندون ۱۰ نفر رو کشته و بعد خودکشی کرد.
در میان قربانیا، مادر، پدر و مادر بزرگ، خاله و دایی ایشون هم بودن.

۹ کشته – ۱ اکتبر ۲۰۱۵

کریستوفر هارپر مرسر، در کالج اومپکوا در روزبرگ، ۹ نفر رو کشته و ۹ نفر رو زخمی کرد.

در آخر به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

۹ کشته – ۱۷ ژوئن ۲۰۱۵

دایلن روف ۲۱ ساله در کلیسایی در چارلستون در کارولینای جنوبی، ۹ نفر رو به ضرب گلوله کشت. یه نفر از قربانیا، در اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. ایشون در اعترافات خود گفته بود که این کار مقدمه ای واسه نسل کشی به وسیله اون بوده.

۹ کشته – ۲۱ مارس ۲۰۰۵

پسر نوجوون ۱۶ ساله ای موسوم به جف وایس، بابابزرگ، یه بزرگسال دیگه، ۵ دانش آموز، یه معلم و یه نیروی امنیتی رو کشته و بعد مبادرت به خودکشی کرد.

۸ کشته – ۳ اوت ۲۰۱۰

عمر تورنتون در منچسر ۸ نفر از کارمندان شرکت پخش هارتفورد رو کشت و بعد خودکشی کرد.
قبل از این حمله، از ایشون خواسته شده بود واسه سرقت و فروش نوشیدنیای الکلی بی خیال شو.

 

۸ کشته – ۱۹ ژانویه ۲۰۱۰

 

کریستوفر اسپایت ۳۹ ساله، در آپوماتوکس در ایالت ویرجینیا، ۸ نفر رو کشت. صبح روز بعد از حمله، خود رو تسلیم پلیس کرد.

ایشون به حبس ابد محکوم شد.
۸ کشته – ۵ دسامبر ۲۰۰۷

در اوماها، در نبراسکا یه پسر ۱۹ ساله به نام روبرت هاکینز به یه مرکز خرید حمله کرده و ۸ نفر رو کشت. بعد خودکشی کرد.

۸ کشته – ۲۰ اوت ۱۹۸۲

 

 

در میامی، کارل روبرت براون ۵۱ ساله ۸ نفر رو با شاتگان تو یه نمایندگی فروش خودرو به قتل رساند. می گن ایشون از هزینه های تعمیر ماشین در این مرکز شکایت داشته.

در آخر به ضرب گلوله یکی از شاهدین ماجرا کشته شد.