مطالب عمومی سری اول

هر آنچه باید در مورد «مسمومیت غذایی» و خطرات کشنده ی آن بدانید

مسمومیت غذایی زیاد یا «بوتولیسم»، در آمریکا هرساله ۱۵۰ نفر رو به کام مرگ میکشونه که بیشتر اونا رو نوزادان تشکیل میدن.
از خوردن غذا در بوفه پمپ بنزین که در کالیفرنیا منتهی به مرگ یه نفر و بستری شدن ۹ فرد دیگه در بیمارستان گردید، تا موارد دیگری چون تزریق بوتاکس در دچار شدن به این مریضی مرگبار گزارش شده.
تازگیا هم در یکی از مناطق ییلاقی این کشور، فردی بر اثر بوتولیسم جون خود رو از دست داد.

جالبه بدونیم دکتر «کارن رلوچیو»، رئیس مرکز عمومی بهداشت در آمریکا، دلیل اصلی دچار شدن به این مریضی خطرناک و کشنده رو غذاهای کنسروی می دونه اما نوع غذایی که به این مسمومیت میرسه هنوز خوب تشخیص داده نشده.

بوتولیسم چیه؟

بوتولیسم یه جور سم فلج کننده سیستم عصبی و از کشنده ترین ذرات موجود در جهان هستش.
این سم در بعضی مواقع «باکتری کلستریدیوم بوتولینیوم» و بعضی وقتا هم «کلستریدیوم باتیریکوم» و «کلستریدیوم باراتی» رو تولید می کنه.
این باکتری میله ای شکل در خاک، رسوبات موجود در رودخانه ها و اقیانوسا پیدا میشه و در مکانایی که شامل اکسیژن کمی هستن، مثل فضای داخل کنسروها رشد پیدا می کنه.
از اونجایی که با هاگای مقاومی مراقبت می شن، چند سال قادر به ادامه زندگی هستن.

در واقع این هاگا به تنهایی خطرناک نیستد بلکه چیزی که در اونا جوونه می زنه، مخاطراتی رو به وجود می آورد. وقتی که «کلوستریدیوم بوتولینوم. سی» رشد پیدا می کنه، ۸ «نوروتوکسین» دیگه رو تولید می کنه که بسیار هم کشنده هستن. طوریکه حتی اندازه های میکروسکوپی اونم دلیل مرگ می شه.

این سم همون ماده اصلی جفت و جور بوتاکس هستش که در برطرف کردن چروکای صورت و بعضی از وضعیتای پزشکی مثل میگرن، تعرق بیشتر از اندازه، که از به اون hyperhidrosis یاد می شه، موثره. تزریق کمی از اون سیستم عصبی اون بخش از بدن رو از کار انداخته و از انقباض ماهیچه ها جلوگیری به عمل می آورد.

نشونه های بوتولیسم چیستند؟

سم بوتولیسم که به فلج کردن ماهیچه ها میرسه، نشونه های اولیه ای رو داراس که از اون جمله میشه به افتادگی پلک، دوبینی و تاربینی، خشک شدن دهن، لکنت زبون و سختی در بلع اشاره کرد.
اگه این آسیب به سرعت درمان نشه، ماهیچه های بیشتری رو درگیر کرده و به فلج شدن بازوها، پاها و بقیه اندامای بدن میرسه و تنفس رو هم دچار مشکل می کنه.

در نوزادان هم نشونه ها با گریه نوزاد، نبود خوردن شیر و سست شدن عضلات همراه س. یبوست هم از بقیه نشونه های این آسیب در نوزادانه.

این آسیب با تب همراه نمی شه اما بقیه نشونه های می تونن اخطار دهنده باشن.

با راهکارهای درمان بوتولیسم آشنا شید

از اونجایی که مسمومیت غذایی خاصی به طور قطعی واسه این آسیب تشخیص داده نشده، پزشکان اول در صدد تشخیص اون از بقیه عوارضی چون سکته و «مریضی لایم» بر میان.

بعضی از شکلای جور واجور بوتولیسم هم با دفع سم و یا تجویز آنتی بیوتیک قابل کنترله. اگه سم زدایی قبل از فلج شدن کامل عضلات صورت پذیرد، مراحل درمان کوتاه تر می شه که نیازمند رشد دوباره انتهای عصبه و مریض واسه انجام درمان بستری شده و از دستگاه های تهویه در روند درمان ایشون استفاده می شه.
بعضی وقتا این روند هفته ها و ماه ها زمان میبره تا سم به طور کامل دفع شه.

درمانا در کل بسته به نوع بوتولیسم به ۵ دسته زیر تقسیم می شن:

بوتولیسم در نوزادان

در سال ۲۰۰۱ میلادی (حدود ۱۶ سال پیش)، ۱۶۹ مورد بوتولیسم در آمریکا گزارش شد که از این میان، ۱۱۲ مورد اون مربوط به نوزادان می شد.
در سال ۲۰۱۵ میلادی و بعد از گذشت ۱۴ سال، از ۱۹۹ مورد بوتولیسم گزارش شده، ۱۴۱ رو بوتولیسم نوزادان تشکیل می داد.

با اینکه مسمومیتای مربوط به خوردن خاک آلوده می تونه به بوتولیسم برسه با این حال مصرف موادی چون عسل و یا شهد ذرت در نوزادان زیر یه سال می تونه با خطر زیادی همراه باشه. سیستم گوارش نه خیلی پیشرفته نوزاد، قادر نیس که از رشد و جوونه زدن «هاگای بوتولینیوم» جلوگیری به عمل آورد.

مقاله دیگر :   نگاهی به مرگبارترین تیراندازی های تاریخ آمریکا که به کشته شدن ده ها نفر انجامید

نوزادانی که شکم شون هر روز کار نمی کنه و این روند به مدت بیشتر از دوهفته ادامه پیدا می کنه، بیشتر در برابر دچار شدن به بوتولیسم قرار دارن و در میان نوزادانی که بین ۶ هفته تا ۶ ماهه هستن، گسترش بیشتری هم داره.

اگه نشونه های مریضی به سرعت تشخیص و مراحل درمان شروع شه، نوزاد خوب میشه. از اونجایی که تجویز آنتی بیوتیک واسه نوزادان در اینجور سنینی، می تونه به تولید سموم بیشتری در روده برسه، معمولا از آنتی بیوتیک واسه درمان اونا استفاده نمی شه.
به جای اون روشای تخیله و تنقیه واسه خلاص شدن از سموم موجود در بدن تجویز می شه.

بوتولیسم غذایی

هاگای بوتولینیوم، بیشتر در سطح فوقانی غذاهای دریایی، میوه ها و سبزیجات یافت می شن.
با روشای پیشرفته بسته بندیای الان احتمال آلوده شدن خوراکیا با سم بوتولیسم، نادره. یکی از عوامل گسترش اون غذاهای خونگی هستن که خوب بسته بندی و یا کنسروی نشده ان.

یکی از اخیرترین موارد در فروردین ماه دو سال گذشته و بعد از صرف غذای کلیسایی در اوهایو، گزارش شده و ۲۹ نفر رو بر اثر خوردن کنسروهای سالاد سیب زمینی خونگی که جوشونده هم شده بود، مسموم شدن. واقعا گرما هم قادر به کشتن هاگای بوتولینیوم نشده بود.

به خاطر همین هم در مصرف مواد غذایی خونگی باید بسیار دقت کرد و به هر نوع تغییر شکلی در کنسرو از جمله برآمدگی روی اون، آسیب یا نشت در بخشی از اون دقت داشت. اینجور کنسروهایی رو حتی بازم نکرده و دور بندازین.

اگه پس از باز کردن کنسرو بوی بدی مثل کف به شام تون رسید هر چی سریع تر اونو دور بندازین و بدون این دست اون دست کردن همه جا رو تمیز کنین. براساس یافته های انجمن پیشگیری و درمان آمریکا، حتی کمی از مصرف ماده غذایی آلوده می تونه، به مرگ برسه.

نشونه های مریضی بیشتر حدود ۱۸ تا ۳۶ ساعت پس از مصرف ماده سمی ظاهر می شن.
در بعضی از موارد هم ۶ ساعت زودتر و یا ۱۰ روز دیرتر از زمان گفته شده، فرد گرفتار رو درگیر می کنن.

بوتولیسم زخم

وقتی که بوتولیسم از راه زخم و خصوصا، زخمای عمیق و به دلیل نبود وجود اکسیژن در اون منطقه به بدن راه پیدا می کنه، مستعد رشد کردن بیشتری هم میشه. آدمایی که هروئین یا بقیه مواد مخدر رو تزریق می کنن، بیشتر در برابر دچار شدن به بوتولیسمای زخمی قرار می گیرن. مواردی از دچار شدن به اینجور بوتولیسمی پس از تصادف با موتور یا حتی عملای جراحی هم گزارش شده.

مسمومیت روده بزرگسالان

موارد نادری وجود دارن که مسمومیت به روده بزرگسالان راه پیدا می کنه.
این نوع شباهت زیادی به بوتولیسم نوزدان داره اما علم از تشخیص چگونگی ورود هاگا به دورن شکم تا به این زمان ضعیف بوده.
با این حال بنظر میاد آدمایی که به بیماریای گوارشی گرفتار هستن، بیشتر در برابر این نوع مسمومیت قرار دارن.

بوتولیسمای مربوط به کارای زیبایی

این نوع از بوتولیسم وقتی اتفاق میفته که بوتاکس تزریق شده به عضلات بیشتر از اندازه باشه. با اینکه این نوع از بوتولیسم نادره اما تزریق اندازه ناجور و نبود مرغوبیت بوتاکس می تونه به اینجور مسمومیتی منجر شه.

در سال ۲۰۰۴ میلادی (حدود ۱۳ سال پیش)، گزارشی از بستری شدن گروهی از بیماران به خاطر همین گزارش شد.
براساس گزارشای بدست اومده از انجمن پزشکی آمریکا، به دلیل نبود رقیق سازی ماده تزریق شده، ۲۸۵۷ برابر اندازه تخمینی و لازم واسه آدم، تزریق و منتهی به مسمومیت گروهیِ افراد گردید.

پزشکی که اینجور تزریقی رو انجام داده بود به سه سال زندان محکوم شد.
فردی که مسئولیت حمل بوتاکسا رو هم رو دوش داشت، محکوم و متهم به پرداخت جریمه نقدی هم گردید.