مطالب عمومی سری اول

چگونه در دهه پنجم زندگی خود بیشتر مراقب سلامت مان باشیم؟

با اینکه خصوصا خانوما علاقه چندانی به افزایش سن شون ندارن با این حال، نمیشه این حقیقت رو رد کرد که با رسیدن به ۴۰ سالگی و شروع دهه پنجم زندگی، نصف راه زندگی پیموده شده و حالا زمان اون شده که مراقبتای بیشتری از خود به عمل بیارین چون که بعضی از اتفاقات یهویی در مورد سلامت افراد در اینجور سنینی به وقوع می پیوندن که بیشتر به غافلگیر شدن افراد میرسه.

چیزی که در ادامه می خونید، فهرستی از بعضی از مراقبتایی هستن که بهترست در دهه پنجم زندگی تون به اونا توجه بیشتری داشته باشین. این موارد رو تقدیم حضوتون می کنیم.

راحت تر باشین و کمتر مسائل رو سخت بگیرین

وقتی که به ۴۰ سالگی می رسید در پیدا میکنین که چیزی حدود نصف زندگی تون رو سپری کردین پس احتمال داره، نتونین مانند گذشته خوب بخوابین و یا در زمان تایپ ایمیلای تون با مشکلات بینایی مواجه شده باشین اما مراقبت باشین که خسته و دپرس نشید. به جای احساس خستگی و افسردگی، زندگی رو در آغوش گرفته و تغییراتی در اون به وجود بیارین و به سلامتی خود توجه بیشتری کنین.

خوب بخوابین

در این دهه اهمیت بیشتری داره که بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابین. خواب کافی می تونه شما رو از عادات نادرست غذایی دور نگه داره.
«راشل بگون» از کارشناسان تغذیه میگه، وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، هورمونای گرسنگی بیشتر در شما ترشح می شن.
ایشون پیشنهاد می کنه اگه ورزش می کنین چند ساعت قبل از خوابیدن، تمرینای ورزشی خود رو کنار بذارین و نور مکان خواب خود رو کم کنین و از چیزی که دلیل ایجاد استرس در شما می شه هم دوری کنین.

فعالیتایی چون گرفتن دوش آب گرم، نوشیدن یه فنجون چای گیاهی، مدیتیشن، خوندن کتاب و حل کردن جدول بهترین کارایی هستن که انجام اونا قبل از خوابیدن پیشنهاد می شه.

بارها آب بخورین

وقتی که سن زیاد میشه، مصرف آب بیشتر واسه گرفتن انرژی لازم اهمیت بیشتری پیدا می کنه.
هم اینکه به کارکرد بهتر کلیه و بقیه اعضای بدن هم کمک می کنه.
«بگون» بر کم شدن اندازه سوخت و ساز بدن در دهه پنجم زندگی تاکید کرده و به خاطر همین هم خوردن اندازه کافی آب رو واسه افزایش سوخت و ساز بدن لازم می دونه. البته اندازه مصرف آب به وزن و اندازه بدن افراد وابستگیایی داره.

ایشون پیشنهاد می کنه میوه هایی که از آب بیشتری بهره مند هستن مثل شکلای جور واجور مرکبات، گوجه فرنگی و هندوانه، خیار، سبزیجاتی چون فلفل و کدو می تونن از کم شدن اندازه آب بدن یا «دیهایدریت» شدن دوری به عمل بیارن.

در تمرینای ورزشی خود وزنه زدن رو هم بذارین

دست کم دو بار وزنه زدن در طول هفته می تونه به ساخت ماهیچه در بدن منجر شه.
حجم ماهیچه ها در سن ۳۵ سالگی کم میشه و اندازه سوخت و ساز بدن هم به دنبال اون کمتر می شه.
فیزیولوژیستی به نام «سن دیگو»، از نویسندگان کتاب «ورزش بدون آسیب» میگه، واسه اینکه ماهیچه های کمتری رو از دست بدین، در مورد وزنه زدن موارد زیر رو در نظر داشته باشین:

۱- اگه ورزش رو به درستی و روی اصول انجام ندین، در بعضی از مناطق بدن مثل کمر، زانو و شونه ها آسیبایی رو به وجود میاره.

۲- اگه واسه اولین بار مبادرت به وزنه زدن می کنین، بهترست واسه شروع، وزنه های سبک تر رو انتخاب کنین که با اونا احساس راحتی بیشتری می کنین.

۳- دو روز در هفته که پشت سر هم نباشن رو واسه این کار انتخاب کنین. در شروع و واسه هر کدوم از عضلات بدن تنها یه گروه ورزش رو انتخاب کنین چون که روی آوردن به شکلای جور واجور جورواجور ورزشا اونم در شروع، گزینه مناسبی به حساب نمیاد.

۴- بعد واسه هر عضو، سه گروه نرمش رو انتخاب کرده و هر کدوم رو بین ۸ تا ۱۲ بار تکرار کنین. (البته بسته به نوع تمرین، این تعداد ممکنه کم یا زیادتر شه.)  همونجوریکه زمان بیشتری از انجام تمرینای تون میگذره، میتونین که تمرینا رو کمی سنگین تر کنین.

پروتئین بیشتری بخورین

با شروع ۳۰ سالگی شروع به از دست دادن ماهیچه می کنین و این روند با شروع ۴۰ سالگی افزایش هم پیدا می کنه.
خوردن پروتئینایی با کیفیت بالا از جمله گوشت راسته، تخم مرغ، مرغ و سبزیجاتی چون لوبیا سبز، می تونه در افزایش حجم ماهیچه ها موثر باشن. «بگون» بر این باورست، اینجور خوراکیایی به سوزوندن کالری کمک می کنن. هم اینکه پیشنهاد می شه به جای اینکه پروتئین رو فقط در وعده های غذایی تون استفاده کنین، اونو در طول روز و در میان وعده هایی که میل می کنین هم بذارین.

مقاله دیگر :   راهنمای سفر هیجان انگیز به استان گلستان؛ نگارستان ایران

مراقبت سینهای تون باشین

از اونجایی که از هر ۸ زن یکی به سرطان سینه گرفتار می شه، بهتره واسه تشخیص سریع تر اون چکاپای لازم انجام شه.
پس با ورود به دهه پنجم زندگی خود، یه یا دوسال یه بار، واسه انجام ماموگرافی به دکتر مراجعه کنین. اگه سابقه اینجور مریضی در اعضای خونواده تون وجود داشته، این موضوع رو جدی تر بگیرین.

دکتر «شری راس»، متخصص زنان و زایمان مرکز سلامت «سنت جانز» در سانتامانیکای کالیفرنیا میگه، امکان داره اولین باری که واسه انجام ماموگرافی مراجعه می کنین، دیر باشه. انجمن سرطان ملی آمریکا، اولین بار انجام اونو شروع ۴۰ سالگی می دونه.

از قلب تون مراقبت بهتری به عمل بیارین

از اونجایی که بیماریای قلبی، اولین عامل مرگ و میر در بین زنان هستش و از هر سه زن، یه نفر بر اثر امراض مربوط به این مریضی، جون خود رو از دست میده، با دکتر تون در مورد گرفتن نوار قلب یا EKG مشورت کنین تا از خیلی از حملات قلبی جلوگیری به عمل بیارین.

دکتر راس از دیگر آزمایشای در رابطه رو اسکنای کلسترول/لیپید، اندازه گیری اندازه قند خون موقع صبح و امتحان وزن رو واسه جلوگیری از احتمال افزایش خطر فشار خون، دیابت و حملات قلبی به درد بخور می دونه.

اگه هنوزم سیگار می کشید، اونو هرچه سریع تر ترک کنین

بر خلاف پیشنهادای زیادی که در این مورد به عمل میاد، بسیاری اونو جدی حساب نکردن اما هنوزم واسه انجام این کار دیر نشده چون که امتیازات ترک اون بسیار سریع خود رو نشون میده. دکتر «ادم رامین» از جراحان اورولوژی و ساکن لوس آنجلس، به ضرر فراوون کشیدن سیگار بر ریه ها تاکید می کنه.

ایشون اضافه می کنه: “کلیه ها و کیسه صفرا، سیستمای فیلترکننده بدن به حساب میان که با سیگار کشیدن و انجام همیشگی فیلتر کردن سیگار، بار اضافه ای رو متحمل می شن.”

واسه مراقبت از پوست خود در صورت نیاز آزمایش غربالگری سرطان رو انجام بدین

حالا زمان مناسبی واسه مراجعه به متخصص پوست هستش تا دریابید که لکه های روی پوست تون نشونه ای از زیبایی هستن و یا یه جور تغییر غیرمعمول هستن. دکتر «سیپورا شاینهوس» هم به این موضوع تاکید می کنه و ایجاد بعضی از لکا در اول ۴۰ سالگی رو عادی تلقی نمی کنه.
ایشون پیشنهاد می کنه در صورت نیاز بهتره آزمایش غربالگری سرطان رو انجام بدین. هر نوع تغییری در لکه های پوستی که بیشتر از ۶ میلیمتر باشن، باید مهم تلقی شده و مورد بررسی قرار گیرند.

به چشمون تون توجه بیشتری کنین

در اینجور سنینی شاید دید نزدیک در شما با ضعف همراه می شه.
ممکنه لازم باشه عینک بزنین و یا از فونتای بزرگ تری واسه کار کردن با کامپیوتر استفاده کنین. دکتر «مارک جاکوت»، در این باره میگه: “با شروع ۴۰ سالگی، شاید موقع نگاه کردن به صفحه کامپیوتر  احساس خستگی بیشتری کنین و گاه هم پس از پایان روز، سردرد بگیرین.”

با گذشت زمان، احتمال خشک تر شدن چشما هم هست که در وقتی بهترست هر چند ساعت یه بار و به پیشنهاد دکتر از اشک مصنوعی استفاده شه.
مراقبت از چشما در مقابل اشعه «یو ایشون» هم از جمله مراقبت هاییه که در این سن باید بیشتر انجام شه.