مطالب عمومی سری اول

۱۰ فیلم تماشایی و برتر سینمای کره جنوبی که هالیوود به آن ها حسادت می کند

سریالا و فیلمای کره ای در کشورمون بسیار پرطرفدار هستن و این موضوع رو میشه از تعداد اجناس تصویری این کشور که هرساله در ایران به نمایش در میان فهمید. هر چند سریالای کره ای همیشه از محبوب ترین و پرطرفدارترین سریالای تلویزیونی در خارج از مرزهای کره بودن اما نباید از فیلمای سینمایی این کشور هم غافل موند که در سالای گذشته توجه بسیاری رو به خود جلب کردن. سینمای کره (جنوبی) درزمان سالای گذشته به اعتبار خیلی بالایی در جهان رسیده طوری که فاصله اون با هالیوود و دیگه سینماهای پیشگام جهان به مقدار زیادی کم شده.

موفقیت خیره کننده این سینما در اصالت و اورجینال بودن سناریوها، بازیای خیره کننده بازیگران بااستعداد فعال در صنعت سینمای کره، فیلمبرداری با کیفیت و آهنگای متن بسیار زیبای اون نهفتهه. هر چند خیلی از فیلمایی که در کره ساخته می شن از دید بودجه ساخت با فیلمای هالیوودی قابل مقایسه نیستن، اما سینمای کره به خصوص در سالای گذشته فیلمای بسیار قابل توجه و زیبایی تولید کرده. هر چند فیلمای کره ای زیادی هست که مطمئنا ارزش تماشا کردن دارن اما در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با ۱۰ مورد از بهترین فیلمای کره ای آشنا کنیم که مطمئنا از تماشای اونا لذت میبرین.

۱۰- تائه گوک گی: برادران در جنگ (۲۰۰۴)

کی گفته که تنها هالیوود می تونه فیلمای جنگی در کلاس جهانی بسازه؟! فیلم  کره ای «تائه گوک گی: برادران در جنگ» (Tae Guk Gi: The Brotherhood of War) فیلمی جنگیه که جنگ و عواقب بد اونو به رقابت میکشه طوری که از این نظر و جهات بسیار دیگه میشه اونو با فیلم موندگار «نجات سرباز رایان» (Saving Private Ryan) مقایسه کرد.
اندازه و بزرگی این فیلم بسیار بالاتر از یه فیلم کره ای و حتی آسیاییه و همه چیز رو در بهترین شکل ممکن به نمایش میذاره.

در فیلم نامبرده شخصیتای اصلی داستان قهرمانانی هستن که جنبه های انسانی اونا بیشتر از هر فیلم دیگری برجسته سازی شده که کمتر در فیلمای هالیوودی مورد توجه قرار میگیره. هر چند در بعضی از موارد تکانای دوربین در صحنه های جنگ و درگیری ممکنه براتون غیرمعمول باشه اما حس واقعی بودن فیلم رو شدید شدن کرده و تصویری خیره کننده و البته تکون دهنده از جنگ دو کره رو در برابر چشمون خود می بینین.

۹- داستان دو آبجی (۲۰۰۳)

بعضی وقتا فیلم کره ای «داستان دو آبجی» (A Tale of Two Sisters) مانند یه فیلم ترسناک تکراری به نظر می رسه اما به شما اطمینان می دیم که این جوری نیس حتی اگه در ظاهر اینجور باشه. ترسناک نامیدن این فیلم کمی بی عدالتیه چون فیلم «داستان دو آبجی» رو باید ترکیبی از یه درام دردآور و یه تریلر روانشناسانه دونست. موسیقی متن ، فیلمبرداری و نورپردازی استفاده شده در این فیلم همراه با داستان پردازی تاریک و تکون دهنده اون، از این شاهکار کره ای تجربه ای فراموش نشدنی ساخته. بازیایی که شخصیتای اصلی داستان ارائه میدن به طور کاملً بی نقصه و خیلی راحت نمیشه از کنار بازی جونگ اه یوم گذشت که نقش نامادری فیلم رو بازی کرده و بازی اونو باید بسیار ظاهری و تکون دهنده دونست که حتی پس از پایان فیلم هم واسه یه مدت تو ذهن شما باقی می مونه.

با این تصور که صحنه های ترسناک یهویی در فیلم وجود داشته که یهو شما رو از روی صندلیتان به هوا بلند می کنه به سراغ این فیلم نرید چون در این صورت بسیار ناامید میشین. عوضش، انتظار یه فیلم با داستانی پیچیده که هر بار پیچشی جدید در داستان اون اتفاق می افته رو داشته باشه که تاثیر روانی اون واسه یه مدت با شما باقی می مونه. مطمئنا «داستان دو آبجی» یکی از بهترین فیلمای تاریخ سینمای کره س.

۸- قطار بوسان (۲۰۱۶)

«جنگ جهانی زد» (World War Z) رو از یاد ببرین! «طلوع مردگان» (Dawn of the Dead) رو همینطور! فیلم کره ای «قطار بوسان» (Train to Busan) مطمئنا بهترین فیلم زامبی محوریه که تا حالا ساخته شده.
داستان این فیلم در دنیایی به طور کاملً معمولی و امروزیه که در اون زامبیا به جای اون که به روش عادی سینما و تلویزیون تلو تلو خوران باعث خنده شما شن، واقعا شما رو در وحشت فرو میبرن. در این فیلم تماشاگر حمله های سریع و ترسناک زامبیا، حرکات باورنکردنی دوربین در زوایای جور واجور و ترسای یهویی هستیم که در تموم طول فیلم شما رو روی صندلیتان نیم خیز می کنه.

جلوه ها چشمی فیلم بسیار خیره کننده بوده و صحنه و اتفاقات فیلم طوری هستن که به طور کامل به وسیله بیننده حس می شن.
اینجور تصویرپردازیای خیره کننده و بی سابقه ای با در نظر گرفتن این نکته که فیلمای کره ای در مقایسه با فیلمای هالیوودی از بودجه های بسیار کمتری بهره مند هستن، شما رو حیرت زده می کنه.
اگه شمام از علاقمندان به ژانر زامبی هستین بدونین که تماشای فیلم «قطار بوسان» واسه شما یه باید حساب می شه.

۷- کنیز (۲۰۱۶)

آخرین فیلم ساخته چان ووک پارک مشهور که بسیاری اونو به خاطر فیلم «پیر پسر» (Oldboy) می شناسن، با عنوان «کنیز» (The Handmaiden) چیزی بالاتر از یه تریلر عاطفی و رمانتیکه. هر چند این فیلم در مورد موضوعی حساس و غیراخلاقیه اما جنبه های هنری فیلم رو نمیشه ازش سرسری رد شد.
سکانسای دیدنی، زاویه بندیای دوربین و دیگه جنبه های زیبایی شناختی فیلم به مانند دیگر آثار پارک، طرفداران سینما رو حیرت زده می کنه.
داستان فیلم بعضی وقتا کمی عجیب و غریب می شه اما این موضوع بر جنبه رازآلود بودن فیلم اضافه می کنه.

سیر روایتی داستان فیلم بسیار بی اشکال بوده و در تموم طول ۱۴۴ دقیقه خود واسه لحظه ای احساس کنه پیش رفتن داستان رو دارین. قبل از تماشای این فیلم باید دوباره تاکید کنیم که این فیلم دارای داستانی حساس و صحنه هایی نامناسبه؛ از این رو قبل از تماشای فیلم «کنیز» به این مسئله به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

۶- تعقیب گر (۲۰۰۸)

نام سینمای کره و کره ایا با فیلمای تریلر جنایی و مهیج بزرگ و هیجان انگیز آغشته شده.
فیلم «تعقیب گر» (The Chaser) هم یکی دیگه از این فیلمای تریلر دیدنیه که بخشایی از اون براساس اتفاقات واقعی ساخته شده.
بعضی وقتا تماشای صحنه های خشن فیلم غیرممکن می شه اما داستانای فرعی فیلم باعث شده که خیلی از طرفداران سبک نوآر از تماشای این فیلم لذت ببرن.

مقاله دیگر :   موزه مقدم ، موزه ای از جنس عشق و دانش

وفور احساسات و تغییر اونا در طول فیلم و تلاش پلیس واسه متوقف کردن قاتل سریالی داستان شما رو شدیدا درگیر خود می کنه و تماشای تبدیل شدن امید اونا به ناامیدی دل شما رو به درد میاره. بازیگران فیلم بازیای بی اشکال و قابل باوری ارائه دادن اما بهترین نقش آفرینی فیلم رو باید از اونِ جونگ ووا دونست که نقش قاتل سریالی دیوونه، ترسناک و ضد اجتماعی فیلم رو بازی می کنه.

۵- میزبان (۲۰۰۶)

فیلم کره ای «میزبان» (The Host) در مورد یه هیولاست که علاوه بر صحنه های ترسناک، صحنه های کمیک جذابی هم در خود داره.
اصیل بودن هیولای فیلم و سادگی داستان باعث شده که تماشای فیلم و تعقیب داستان اون بسیار آسون بوده و دستکم ارزش تماشا کردن و وقت گذاشتن رو داشته باشه. هر چند در این فیلم از جلوه های تصویری کامپیوتری استفاده شده اما این موضوع از زیباییای چشمی اون نکاستهه.

مطمئنا هالیوود باید به کار گیری فیلم سازان کره ای رو در دستور کار بذاره چون مشخص شده که اونا در استفاده بهینه از بودجه مهارت بالایی دارن. حتی اگه تماشای یه فیلم کره ای در مورد هیولایی جدید شما رو تحریک نمی کنه، می تونین فقط واسه یه سرگرمی با کیفیت و ناب به تماشای فیلم «میزبان» بشینین.

۴- خاطرات قتل (۲۰۰۳)

فیلم «خاطرات قتل» (Memories of Murder) رو بسیاری نمونه کره ای فیلم «زودیاک» (Zodiac) دونسته ان، هر چند این فیلم کره ای ۴ سال قبل از نسخه آمریکایی منتشر شده و اشتراکاتی هم با فیلم «لس آنجلس پنهونی» (L.A. Confidential) داره.
زمان فیلم که در دهه ۸۰ اتفاق می افته به زیبایی و با یه فیلمبرداری بی اشکال به تصویر کشیده شده.

حتی در لحظاتی از فیلم تماشاگر صحنه های کمیکی هستین که مطمئنا حال و هوایتان رو عوض می کنه و تنش موجود در فیلم رو هوشمندانه می شکنه. هالیوود مطمئنا باید با تماشای اینطور فیلمایی مشق فیلم سازی کنه که چیجوری میشه با کمتری بودجه و بازیگرانی نامعلوم تریلری جنایی درگیر کننده و پرهیجانی اینطور با سیر روایتی تند و سرگرم کننده و البته بن مایه های طنز ساخت.

۳- مادر (۲۰۰۳)

فیلم کره ای «مادر» (Mother) که شاهکاری دیگه از بونگ جون هو کارگردان فیلم «خاطرات قتل» است یه فیلم درگیر کننده و هوشمندانه دیگه س که ما رو به یاد فیلمای آلفرد هیچکاک میندازه. این فیلم داستان ناتموم تلاشای یه مادر واسه اجرای عدالت در حق پسرش رو روایت می کنه که به نظر اون به ناحق به جرم قتل محکوم شده.
فیلم «مادر» از اون جمله فیلمای کره ایه که یواش یواش شما رو درگیر کرده و از درون شما رو تحت تاثیر قرار میده.

این فیلم دارای صحنه های بسیاریه که فقط در شاهکارهای سینمایی دیده می شن؛ جایی که یه صحنه ً آروم به یه انفجار یهویی در احساسات تبدیل شده و پایانی مهیج رو به دنبال داره.این فیلم رو هم باید در گروه فیلمای برتر کره ای قرار داره که دیدن اونا یه باید حساب می شه.

۲- من شیطان رو دیدم (۲۰۱۰)

ترسناک، نفرت انگیز و مشمئز کننده. فیلم کره ای «من شیطان رو دیدم» (I saw the Devil) باعث شده که خشونت موجود در فیلمای کوئنتین تارانتینو در مقایسه با اون چیزی بالاتر از یه بازی بچه گونه به نظر نرسند. این فیلم داستان انتقام یه مامور مخفی از قاتل سریالی رو روایت می کنه که با هر داستان انتقامی که تا حالا شنیده و دیدین فرق داره.
نکته ترسناک اصلی فیلم در اینه که هر دو شخصیت اصلی فیلم می خوان به هر روش ممکن بدترین ترس و درد رو به طرف مقابل وارد کنن.

این تریلر بیریخت و دردناک شما رو به یاد فیلم سنتی «هفت» (Se7en) میندازه و مطمئنا شاهکار خونریزی و بیرحمی سینماست. اینجوری تماشای این فیلم واسه کسایی که دل نازکی دارن پیشنهاد نمی شه اما واسه کسایی که به تماشای فیلمای جنایی در مورد قاتلین سریالی علاقه دارن، فیلم کره ای «من شیطان رو دیدم» بهترین گزینه ایه که می تونن در این ژانر داشته باشن.

۱- پیر پسر (۲۰۰۳)

واسه خیلی از کسایی که علاقمند به سینما بوده و خارج از کره زندگی می کنن، فیلم «پیر پسر» (Oldboy) اولین فیلم کره ایه که به تماشای اون نشسته ان. حالا اما این فیلم کره ای یه فیلم شناخته شده در سراسر دنیاس که بازسازی ناموفقی در هالیوود داشت اما نسخه کره ای رو میشه شاهکار بی بی دلیل و سنگ آزمایش سینمای کره به حساب آورد. خیلی از سینمادوستان تنها پس از تماشای فیلم «پیر پسر» و احساس زیبایی و جذابیت اون بود که زبون به تعریف از سینمای کره باز کردن. با یه داستان بسیار اصیل و اروجینال، این فیلم یه درام روانشناسانه پیچیده س که بسیار بهتر از فیلمای هالیوودی در این ژانر عمل کرده.

داستان فیلم مطمئنا نفس کسایی که واسه اولین بار به تماشای اون می شینن رو در سینه نگه می داره و در آخر اونا رو شدیدا تکون میده. سکانس مربوط به مقابله طولانی شخصیت اصلی داستان با جمعی اوباش یکی از به یادماندنی ترین صحنه های فیلمه که در کمال ناباوری تنها تو یه سکانس بدون توقف به اجرا در میاد و در تاریخ سینما بی نظیره. این فیلم رو از دست ندین!

۱۰ فیلم حماسی بی اشکال و دیدنی سینمای آلمان که قبل از مرگ باید دید

فیلمای فوق العاده ترسناکی که بیشتر از یه بار تحمل تماشای اونا رو ندارین

۱۵ فیلم حماسی برتر و دیدنی تاریخ سینما که باید حتماً ببینین [قسمت اول]

۱۰ مورد از بهترین فیلمای سال ۲۰۱۸ تا حالا که شاید ندیده باشین [قسمت دوم]